Ušla jsem už dost dlouhou cestu na to, abych přijímala rozkazy od sušenky!! ;):D

Dieta podle ročního období

31. ledna 2010 v 0:29 |  Rady, tipy
JARO
Předejděte nepříjemné jarní únavě pravidelným zásobováním těla vitamíny - nejlépe v podobě syrového ovoce či zeleniny (citrusové plody, papája, paprika, křen, rajčata, brokolice, kysané zelí). Vitamín C nejen že posiluje imunitní systém a pomáhá tělu účinně se zbavit únavy, ale také přispívá k rychlejšímu spalování tuků. Proto je při dietě ve stravě naprosto nepostradatelný.
Co jíst:
V této době není dobré zatěžovat organismus hutnými a těžko stravitelnými jídly. Zvláště pčátkem jara se tělo postupně probouzí ze zimního "úspornějšího" režimu a těžká strava mu nedělá dobře, zbytečně jej unavuje a ještě víc vysiluje. V jídelníčku by proto měly raději převažovat lehčí a nízkotučné pokrmy - jezte kuřecí maso, netučné ryby, luštěniny a hodně zeleniny (brokolice, cuketa, chřest, květák, lilek, mrkev, ředkvičky). Dobře mu dělají i bylinkové čaje.
Když vás honí mlsná:
Zobněte si hrstku sušeného ovoce. Obsahuje sice hodně cukru, ale na další sladkosti už vás přejde chuť a nebudete si zbytečně zvyšovat celkový denní energetický příjem. Sušené ovoce má zároveň vysoký obsah vlákniny a draslíku.


LÉTO
Léto je nejvhodnější dobou k zahájení hubnutí. Právě v tomto období je na trhu nejvíce sezónního ovoce a zeleniny, v horkém letním počasí mnohdy ani chuťové buňky netouží po ničem jiném než po vodě a lehkém jídle. Tak toho využijte. Jezte stravu bohatou na sacharidy, ale bez moučných jídel. Na minimum omezte příjem tuků. Pokud možno se vyvarujte kaloricky vydatných a mastných jídel, jejich zpracování v horkém počasí totiž zbytečně organismus zatěžuje.
Co jíst:
Především sezónní čerstvé ovoce a zeleninu, v horku zejména s vyšším obsahem vody (meloun, jahody, okurka, rajčata, ledový salát, papriky, chřest), tvaroh, nízkotučné sýry, tofu, luštěniny, kuřecí maso, sladkovodní ryby. Nebojte se zapojit svou fantazii, zkuste kombinovat domácí ovocné plody s exotickými.
Když vás honí mlsná:
Dejte si ovocnou zmrzlinu bez přídavku smetany nebo sladší ovoce. Připravujte si různé saláty z čerstvého ovoce. Vychlazené chutnají výborně a skvěle vás osvěží.


PODZIM
V tomto přechodovém období organismus průběžně čerpá z energie získané v létě, ale zároveň už se musí připravovat na zimu. Postupně se krátí dny, ubývá sluníčka a nižší teploty získávají navrch. Pro lidský organismus to neznamená nic příjemného, natož pozitivního. Proto s tí počítejte i při sestavování svého dietního menu. Současně pracujte také na posílení imunity, abyste později v zimě mohla všudypřítomným dotěrným virům s úspěchem odolávat.
Co jíst:
Využívejte stále možnosti pestrého výběru sezónního ovoce a zeleniny. Podzim je obdobím jablek. Ty jsou bohaté na vitamín C i vlákninu. Proto využijte rozmanité nabídky a konzumujte jedno jablko denně. Jablka lze navíc připravovat na různé způsoby, včetně tepelné úpravy, takže nemusíte mít obavy, že se vám "přejedí". Také plody slunce, neboli hroznové víno, prospívá zdraví při umírněné konzumaci. Dodají tělu potřebný draslík, odvodňují, čistí ledviny a močové cesty. Dovedou úspěšně bojovat i s únavou a nervozitou. Bude-li počasí přát houbám, vyrazte si na ně do lesa. Svému zdraví tak prospějete hned dvakrát - procházkou na čerstvém vzduchu a ještě si domů přinesete zdravý oběd. Houby jsou totiž v této době pro dietu ideální - mají nízkou energetickou hodnotu, obsahují minumum tuku a žádný cholesterol.
Když vás honí mlsná:
Zkuste sušená dýňová nebo slunečnicová semínka. Jsou bohatá na stopové prvky i vlákninu.


ZIMA
Toto mrazivé období zrovna dietě moc nenahrává. Metabolismus člověka totiž oproti dalším ročním období pracuje pomaleji a organismus potřebuje větší zásoby energie, které si pochopitelně také bedlivě střeží. Také se mu to ve většině případů bohužel daří. A to nejen díky vánočním svátkům, které do tohoto období spadají... Správná skladba potravin přispěje k vitalitě a svěžesti, kterou právě v nejstudenějších měsících roku člověka potřebuje nejvíce.
Co jíst:
Tělo vyžaduje větší porce, tak mu vyjděte vstříc a dopřejte mu je. Ale pozor na jejich složení! Rozhodně to neznamená dát si k snídani navíc 2 rohlíky silně namazané máslem a po obědě ještě velký dort se šlehačkou. Organismus sice sacharidy potřebuje, ale myslete přitom na svou postavu i své zdraví a kombinujte je nejlépe s bílkovinami. Snidejte jogurt s cereáliemi a čerstvým ovocem, případně plátek celozrnného chleba. Tělu dodáte potřebnou energii, vitamíny, minerály, které mimo jiné pozitivně ovlivňují koncentraci (vitamín B12) a mají antistresové účinky (hořčík). Využívejte nízkotučný tvaroh a připravte si z něj pomazánky (se šunkou, s ředkvičkami, s petrželkou). Na povzbuzení unaveného organismu si ráno vymačkejte čerstvou šťávu z pomerančů, grapefruitů nebo mandarinek. Vhodné jsou mléčné zakysané nápoje, kefír, heřmánkový čaj. Nezapomínejte ani na rýži, mořské a sladkovodní ryby, kuřecí maso.
Když vás honí mlsná:
Potřebné tuky a bílkoviny tělo získá z ořechů. Proto místo sladkých sušenek neb čokolády raději sáhněte po směsi z neosolených a nepražených oříšků (arašídy, vlašské ořechy, mandle, kešú, para ořechy).

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 hilaryerhardduff-4ever hilaryerhardduff-4ever | Web | 31. ledna 2010 v 0:33 | Reagovat

hezký

2 Agi ♥ Kája Agi ♥ Kája | Web | 31. ledna 2010 v 0:34 | Reagovat

heeej, dobrej clanek:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama